Valokuvaus ja huippumuoti

 

Valokuvaus voi olla mukava harrastus, mutta joillekin se on joko osa-aikainen tai kokopäiväinen työ. Valokuvaajilla on usein joki tietty kuvauskohde, jota he tykkäävät kuvata ja jonka kuvaamiseen he erikoistuvat. On olemassa lehtikuvaajia, urheilukuvaajia, potrettikuvaajia ja monia muita. Myös muodin parissa työskentelee useita valokuvaajia, jotka tekevät töitä huippumerkkien ja -mallien parissa.

Nämä paikat ovat haluttuja, mutta niihin pääseviltä valokuvaajilta odotetaan myös hyvin paljon. Eikä mikään ihme, sillä tietysti huippumerkkien suunnittelijat haluavat, että heidän vaatteensa tulevat esille tietyllä tavalla ja että mainoskuvat ovat parasta mahdollista laatua.

Huippumuodin valokuvaamisen historia

Photographer flat lay BWJo valokuvaamisen alkuaikoina on alettu kuvata muotia. Muotikuvauksen juuret juontavat siis jo aikaan ennen 1900-lukua. Ensimmäisiä julkaistuja kuvia olivat Adolphe Braunin kirjan sivuilla komeilleet otokset, joita oli jopa 288. Braunin kirja julkaistiin vuonna 1856 ja 1900-luvun alusta uudenlaisen painotekniikan ansiosta muotikuvia alettiin saada lehtiinkin. Ensimmäiseksi niitä päätyi ranskalaisen La Mode Practique -lehden sivuille. Eikä aikaakaan, kun nykyäänkin tunnetut lehtitalot Vogue sekä Harper’s Bazaar julkaisivat myös muotia valokuvien muodossa.

Toinen maailmansota asetti tiettyjä rajoitteita muodille sekä tietysti sen seurauksena sen kuvaamisellekin. Hetkeksi muodin fokus siirtyi rapakon toiselle puolelle Amerikkaan, jossa muotikuviin lisättiin reilusti niin sanottua americana-maustetta, eli muun muassa lippuja ja muuta amerikkalaista. Euroopassa muotikuvaajatkin kuvasivat sota-ajan elämää, tosin muodin näkökulmasta.

Onhan muotikuvaaminen tietysti tänäkin päivänä osaltaan ajan kuvaamista, eli myös muotikuvaajat tallentavat kameroillaan tietyn ajan ilmiöitä ja puheenaiheita, vain huippumuodin lasien läpi katsottuna.

Parhaita huippumuotikuvaajia

Tänä päivänä jokainen pystyy astumaan oman elämänsä muotikuvaajan saappaisiin, onhan meillä sosiaalinen media blogeineen ja muine alustoineen. Monet haluavat seurata tuiki tuntemattomien vaatetyyliä ja uusia designer-ostoksia, erinomaisin valokuvin höystettynä tietenkin. On nykypäivänäkin silti vielä varsinaisia valokuvaajia ja erityisesti muotikuvaajia, joita voidaan nostaa esiin alansa huippuina.

  • Sebastian Kim

Tämän huippumuodin kuvaajan töitä on nähty muun muassa Ison-Britannian Harper’s Bazaarin, Numéro Japanin sekä Voguen sivuilla. Hän on kuvannut kampanjoita myös ei enempää eikä vähempää kuin Calvin Kleinille, Alexander Wangille sekä John Gallianolle – vain muutamia nimiä mainitaksemme. Hänen tyylinsä on seksikäs, mutta hyvällä maulla toteutettu.

  • Alice Hawkins

Hawkins on tehnyt muiden huippukuvaajien tapaan töitä niin lehdille, kuin mainoskampanjoita eri brändeillekin. Erityisesti hänen Topmanille ja Deiselille kuvaamansa kampanjat toivat paljon kehuja ja kiitosta. Näiden ja monien muiden kampanjoiden lisäksi hänen kuviaan on päässyt ihastelemaan esimerkiksi Harper’s Bazaarin, Vanity Fairin Voguen sekä InStylen sivuilla. Vaikka tämän huippumuodin valokuvaajan kamerasta on saatu kaupallista materiaalia, osaa hän myös alan taiteellisemman puolen.

  • Alessandro Dal Buoni

Dal Buonin valokuvia on esitelty lukuisten lehtien sivuilla. Muun muassa Rolling Stone, GQ Japan sekä L’officiel Homme Saksassa ja Kiinassa ovat julkaisseet tämän huikean muotikuvaajan otoksia sivuillaan. Ja toki tämäkin alansa huippu on onnistunut luomaan upeita kampanjoita huippumuotimerkeille, esimerkiksi Dior Hommelle. Dal Buonin tyyli on omaperäinen, siinä yhdistyy pehmeys ja ylväys ainutlaatuisella tavalla.