Asiakassuhteiden ylläpitäminen on tärkeää
Asiakassuhdetyö pitää sisällään asiakassuhteen ylläpitämistä ja edistävää suhdetyötä. Valokuvaajalla on usein monia asiakkaita hänen erikoisalastaan riippuen. Valokuvaajan asiakkaina voi olla yksityisiä ihmisiä, yrityksiä ja kaikenlaisia organisaatioita, muoti- ja uutislehtiä ja niin edelleen. Ammattivalokuvaajan työ on mitä suuremmissä määrin ihmistyötä. Kuvattavan ja kuvaajan välillä täytyy muodostua yleensä hyvin nopeasti luottamuksellinen suhde. Asiakassuhteiden ylläpitämistä ja kehittämistä varten on olemassa erilaisia yksilöllisiin tarpeisiin räätälöityjä ohjelmistoja. Asiakassuhteiden jatkuva ylläpitäminen ja verkostoituminen ovat keskeisessä roolissa menestykseen pyrkivällä valokuvaajalla.
Tiedätkö mikä on crm? Tässä kirjoituksessa kerromme sinulle mitä CRM tarkoittaa, sekä annamme neuvoja, että miten voit hyödyntää sitä liiketoiminnassa. CRM käsitteenä liittyy asiakkuuksiin ja niiden hallintaan. Lyhenne CRM tarkoittaa: Customer Relationship Management, joka tarkoittaa suomennettuna asiakkuudenhallintaa. Asiakkuuksia hallitaan tänä päivänä yrityksesi tarpeisiin räätälöidyllä asiakkuusjärjestelmällä. Laadukas CRM-asiakashallintajärjestelmä muistaa asiakkaissuhteesi joka hetki, silloinkin kun sinä olet kiireinen muissa tehtävissä.
Asiakas tuo leivän yrittäjälle
Asiakas on kaikessa liiketoiminnassa se tärkein asia, jolta raha tulee yrityksen kassaan. Asiakas tuottaa kuitenkin suoran taloudellisen hyödyn lisäksi monenlaista muuta etua yritykselle. Sosiaalisessa mediassa esimerkiksi positiiviset asiakasarvostelut saavat paljon näkyvyyttä sekä monet antavat hyvän kiertää. Hyvä asiakastyö maksaa itsensä varmasti takaisin monin kertaisesti.
Asiakas tuottaa yritykselle monenlaista lisäarvoa. Helpoiten mitattavissa oleva lisäarvon muoto on rahallinen hyöty, eli eurojen kilahtaminen kassaan. Asiakkaat tuottavat kuitenkin monenlaista muutakin hyötyä yritykselle. Yrityksesi verkkosivuston kävijöille on suurta merkitystä. Aivan kuin sosiaalisen median seuraajiesi määrällä ja laadulla on merkitystä yrityksesi brändin kehittymisessä.
Yrittäjänä sinun on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää muistaa, että asiakassuhde muuttuu hyödylliseksi sinulle vasta kun asiakas on tyytyväinen tarjoamiisi palveluihin ja tuotteisiin. Asiakkuuksien hoitaminen ei ole vain tilatun palvelun tai tuotteen toimittamista tilaajalle, vaan paljon muutakin. Asiakkaista kilpaillaan nykyään alalla kuin alalla ja asiakassuhteiden seuraaminen ja edistäminen on jokapäiväistä työtä. Asiakassuhdetyössä oikeanlaiset asiakkuuden hallintaohjelmistot ovat avainasemassa. Ne eivät tietenkään korvaa sinun säihkyvää persoonallisuuttasi, mutta laadukas asiakashallinta järjestelmä on oiva apuri.
Asiakashallintaa digitaalisesti
Nykyaikana asiakashallinta hoituu luonnollisesti tietotekniikan avulla. ATK-painotteinen asiakashallinta ei tietenkään ole mikään uusi asia. Tietotekniikan kehittymisen myötä kuitenkin myös asiakashallinta kehittyy. Asiakassuhteiden hoitamisen avuksi on kehitetty tietokoneohjelmia ja mobiilisovelluksia. Pelkästään asiakashallintaan keskittyvän IT-helpin avulla voit nopeasti ja helposti hallita kaikkia asiakastietoja, parantaa asiakastutkimusta sekä kehittää yrityksesi tietotekniikka. Laadukkaan asiakashallintajärjestelmän avulla voit parantaa myös liiketoimintastrategiaasi asiakastietoja hyödyntäen.
Laadukkaan asiakkuushallintajärjestelmän avulla sinulta vapautuu resursseja sinne missä niitä eniten tarvitaan, kuten valokuvaukseen, palvelujesi kehittämiseen ja niiden tehokkaaseen markkinointiin. Kaikkea asiakkuuden hallinnassa ei luonnollisestikaan voida automatisoida ja varmasti itsekin haluat tarjota henkilökohtaista palvelua. Kuitenkin monet käytännön päivittäiseen asiakashallintaan liittyvät tehtävät voi automatisoida. Kaikista tärkein etu asiakashallintajärjestelmässä on se, että se tukee sinua tarjoamaan asiakkaillesi parasta mahdollista palvelua.